Bydel Frogner informerer

Peggy Anne Tvedt trenger opplæring i digitale hjelpemidler, mens Finn Hall Torgersen, fra Seniornett, er frivillig underviser hver uke. Foto: Vegard Velle

Dame på 101 svarte: «Jeg vil lære mer». Bydel Frogner undersøkte behovet for digital opplæring

– Mange eldre tror det er veldig vanskelig å bruke data eller smarttelefon. De er redde for å gjøre en feil når de trykker på en tast og kvier seg for å lære.

Publisert

Bydel Frogner og Seniornett har sammen gjennomført en spørreundersøkelse om seniorenes behov for bistand til digitale hjelpemidler. I alt 409 personer mellom 62 og 101 svarte. Som takk for svarene ble alle med i loddtrekningen av to iPader.

– Stadig flere tjenester legges ut på nettet, og vi vet mange synes det er komplisert. Vi hadde lyst til å finne ut hva våre eldre tenker og mener om dette, sier Annebeth Johansen, fungerende leder for enhet mestring og folkehelse i bydel Frogner.

Kartleggingen av seniorer og databruk

  • Ifølge Seniornett finnes det 400.000 eldre mellom 55 og 79 år som ikke er på internett.
  • Karleggingen av seniorenes kunnskap ble gjennomført ved bruk av spørreskjema som ble sendt ut til alle innbyggerne i bydel Frogner over 62 år.
  • Til sammen 409 svar samlet Bydel Frogner og Seniornett inn på spørreskjemaet.
  • Resultatene viste at 80 prosent ønsker å lære mer. Et flertall brukte ikke sosiale medier.

Vil lære mer

En av vinnerne er Peggy Anne Tvedt. Hun har verken iPad eller smarttelefon fra før. Men føler et stort behov for å lære mer om digitale hjelpemidler.

– Jeg har behov for å betale regningene mine i nettbanken. Jeg vil gjerne vite hvor mye som går ut til strøm og andre ting og synes det er viktig å kunne betale regningene selv. Da har jeg i større grad kontrollen på mitt eget liv, sier Tvedt.

Enhetsleder i bydel Frogner, Annebeth Johansen, har akkurat loddet ut en iPad til Liv Dølen. Foto: Vegard Velle

Leser aviser og tar foto med iPaden

Den andre vinneren, som blir klappet frem av et fullt kafelokale på Bygdøy seniorsenter er Liv Dølen. – Gratulerer, da har du fått den første julegaven, sier enhetsleder Johansen til Liv.

– Jeg var på et par kurs her på Bygdøy seniorsenter for et par år siden. Nå leser jeg avisen og tar bilder med iPaden. Men to kvelder denne uken skulle jeg lage en julehilsen på iPaden. Plutselig var alt borte, og jeg kastet bort masse tid, sier Dølen (83).

Hun har problemer med å forstå alle de nye begrepene som omgir bruken av digitale duppedingser. En annen ting hun sliter med er å overføre bildene fra datamaskinen til iPaden. Å sende en melding via mail eller Messenger, er heller ikke helt enkelt.

Liv Dølen (t.v.) og Peggy Anne Tvedt var de to heldige vinnerne av en iPad. Foto: Vegard Velle

– Uten digitale kunnskaper, sliter du

Da organisasjonen Seniornett tok kontakt med bydel Frogner, for å høre om de ville kartlegge de digitale behovene blant bydelens eldre, var bydelen svært imøtekommende. Initiativtakerne var to av de frivillige i Seniornett, Tore Langemyr Larsen og Finn Hall Torgersen.

– Vi driver med IT-kurs for eldre og ser at behovet er stort og økende. Offentlige myndigheter snakker stadig om digitalisering av samfunnet, men de eldre har ikke fått inn digitaliseringen med morsmelka, og opplæringsbehovet er stort.

I bydel Frogner er ca. 15 prosent av bydelens nærmere 60.000 innbyggere over 65 år. Rundt 3000-4000 av disse har ikke digitale kunnskaper i det hele tatt. Det vil si at de ikke kan gå inn på internett, ei heller kan de sende en epost.

– Uten digitale kunnskaper har du et betydelig problem. Du får ikke levert inn skjemaer eller holdt kontakten med myndighetene. Nylig fikk vi melding om skattekortet for 2018. Håndterer du ikke IT, har du ikke muligheten til å se om skattetrekket for 2018 er korrekt. Det kan være alvorlig, sier Hall Torgersen.

Flest kvinner sier de trenger hjelp

Et flertall, rundt 60 prosent av dem som svarte de ønsket å lære mer, var kvinner. – Kvinner er ikke så redde for å innrømme at de ikke kan noe, tror Torgersen. Men det kan også være at de faktisk har mindre kunnskaper om digitalisering.

– Spesielt de som ikke har hatt en jobb hvor data var naturlig, sliter. Ganske mange eldre kvinner har vært hjemmearbeidende og har ikke hatt muligheten til å lære data. Nå er hjelpeløse. For eksempel klarer de ikke å bytte fastlege eller handle noe på nett, forteller Hall Torgersen.

– Terskelen for å lære er ganske høy. Mange tror det er veldig vanskelig eller har tasteskrekk og er redde for å gjøre en feil når de trykker på en tast. Da kvier de seg for å lære.

Fra v.: Mariyana Neloska, Marit Forsberg, Finn Hall Torgersen og Annabeth Johansen er fire av menneskene bak kartleggingen av seniorers databruk i bydel Frogner. Foto: Vegard Velle

Vil etablere opplæringssenter for eldre

I etterkant av undersøkelsen, vil bydel Frogner bydel etablere Majorstua ressurssenter, som vil undervise seniorer i digital kompetanse. Svarene på undersøkelsen gir en pekepinn på hva slags tilbud ressurssenteret bør legge til rette for.

Blant de som svarer, sier hele 80 prosent at de ønsker å lære mer. Halvparten av disse ønsker opplæring én til én. Spesielt SMS og mail svarer mange at de trenger mer kunnskap om.

Her kan du få undervisning

Seniornett er en ideell organisasjon og får statsstøtte. Her kan medlemmene få gratis support og it-veiledning på smarttelefon, PC og iPad. De frivillige underviser og bistår hver tirsdag og onsdag klokken 11-13, på Schafteløkken, ved Frogner plass.

Et annet sted seniorene kan gå til, er Bygdøy seniorsenter.

På Bygdøy seniorsentre kan eldre hver tirsdag får dataopplæring. Foto: Vegard Velle

– Her er det fullt hus hver dag og mange tilbud. Hver tirsdag underviser vi i data. I julen får mange eldre en iPad eller smarttelefon i julegave. Det er godt ment, men de vet ikke hvordan å bruke hjelpemiddelet. Da kommer de hit, sier Marit Forsberg, leder ved Bygdøy seniorsenter.

Powered by Labrador CMS