Annonsørinnhold
Nå får du støtte til kjøp av elektrisk varebil
Nå kan du eller bedriften din få inntil 50 000 kroner i klimarabatt fra Enova hvis dere velger en elektrisk varebil. RSA Bil Oslo på Ensjø selger en el-varebil med lang rekkevidde som gir hele rabatten.
Bedrifter og enkeltpersoner kan få støtte til kjøp av nye elvarebiler. Ordningen ble lansert av klima- og miljøminister Ola Elvestuen tirsdag 27. august.
Kjøretøyet må være en hel-elektrisk varebil klasse 2 med tillatt totalvekt under 4250 kg. Støttetilbudet gjelder kun ved førstegangsregistrering av bilen. Størrelsen på klimarabatten varierer basert på elvarebilenes hestekrefter og maks effekt per halvtime (kw). Noen biler får 15 000 kroner i rabatt, noen 25 000 kroner, og de kraftigste får 50 000 kroner.
Husk å søke om støtte før du bestiller bilen! Du kan lese mer og søke her.
I tillegg kan du få 5 000 kroner i støtte til lader til bilen. Dette søker du om først når bilen er registrert i kjøretøyregisteret.
Maxus EV80 – en romslig el-varebil
For første gang i Norge selger RSA Bil i Ensjøveien 15b på Ensjø el-varebilen Maxus EV80, som kan kjøre i 200 kilometer før den må lades. Det er foreløpig rekord i det elektriske varebilsegmentet.
Dermed kan også førerne av el-varebiler gi slipp på kostnadsfrykten og heller nyte billigere bompasseringer, redusert servicebehov (man trenger for eksempel ikke å bytte oljefilter), og den behagelige kjøreflyten som elkjøretøy alltid gir. Litt avhengig av om man lader hjemme eller på ladestasjon kan også drivstoffet være billigere. Fra neste år blir det til og med bli gratis å passere i bomringen.
EV80 kvalifiserer for hele summen på 50 000 kroner i klimarabatt. Dermed fikk RSA Bil inn over 20 bestillinger av EV80 på fem minutter (!) etter lanseringen av rabatten på tirsdag.
Prioritert parkering og billigere i drift
I tillegg til den imponerende rekkevidden og pengene som kan spares, er Maxus EV80 selvfølgelig langt mer miljøvennlig enn tilsvarende dieselvarebiler. Med EV80 kan varene leveres med god samvittighet.
— Det er også snakk om større tilretteleggelse fra kommunens side. De jobber veldig med å få tilrettelagt for elvarebiler. Jeg tror nok de blir prioritert foran fossilvarebiler. De monterer ladestasjoner, slik at man kan stå og lade mens man leverer varer eller er inne på oppdrag, poengterer salgssjef i RSA Bil Oslo, Kjetil Funderud.
Fire ulike EV80
Maxus EV80 kommer i to størrelser, med en kapasitet på 10,2 eller 11,5 kubikkmeter. Den tar 950 kilo nyttelast, men også 1250 kilo på hengefeste. I tillegg finnes EV80 som planbil. Det er den eneste lille lastebilen under 3,5 tonn som man får i Norge i dag.
– Den er veldig aktuell i Oslo, for eksempel for institusjoner som skal frakte mennesker i rullestol. Her kjører mange rundt i 9-setere, og nå er det mulig å ta de turene elektrisk, sier salgssjef Funderud.
Posten og Bring kjører EV80
RSA Bil fikk på plass importavtalen for Maxus EV80 allerede i fjor, mens de første bilene ble levert i januar i år.
De første kundene er ingen lettvektere. Først ute var nemlig Posten og Bring. Posten hadde i tillegg testkjøring av EV80 i fjor vinter, og likte de såpass at de gikk til innkjøp av bilene. Post Nord har også kjøpt flere biler.
Selv om de store kundene dominerer har en del mindre bedrifter også vært tidlig ute, fra håndverkere til teppeleverandører.
Kinesisk debut
EV80 produseres av kinesiske SAIC Motors (tidligere Shanghai Automotive Industry Corporation).
– Dette er også en veldig spennende lansering fordi det er snakk et nytt bilmerke i Norge. SAIC Motors er verdens syvende største bilprodusent, forteller RSA Bil Oslos Kjetil Funderud.
SAIC kaller seg selv «den største bilprodusenten du aldri har hørt om». De ønsker å bli markedsledende på det fortsatt svært unge markedet for el-varebiler i Norge.
Verdenslansering hos RSA Bil Oslo
25.-29. november lanseres Maxus EV30 hos RSA Bil Oslo.
— Det kommer til å bli den store bestselgeren vår. EV30 er en typisk håndverkerbil som for eksempel snekkere, elektrikere og rørleggere bruker. Den treffer et større segment enn kun transport, sier Funderud.
— EV30 er verdens første elvarebil som er bygd fra bunnen av, heller enn at den blir ombygget fra en fossil varebil. Når den bygges fra bunnen av blir også vekten mye lettere, sier han.
EV30 ligger an til å få enten 25 000 eller 50 000 kroner i Enova-støtte.
325 kilometer rekkevidde
EV30 får en rekkevidde på hele 325 kilometer. – Med 30 mil kommer de fleste som bruker en EV30, for eksempel håndverkere som kjører ut og inn av byen, til å klare seg uten å lade bilen i løpet av dagen. EV30 holder faktisk for stort sett alle sammen på rekkevidden. For de som trenger noen ekstra mil, hurtilgader den 16 mil på 30 minutter, sier Funderud.
Den rommer 5 og 6,3 kubikkmeter, og tåler 1000 kilo nyttelast. — EV30 veier mye mindre, men tåler like mye nyttelast som dieselbilene, kommenterer salgssjefen.
Maxus EV30 kan forhåndsbestilles fra RSA Bil fra og med slutten av slutten av november, og leveres i 2020.
83 års erfaring
RSA Bil selger ikke bare el-biler. Funderud selger blant annet nyttekjøretøy fra Maxus, og Fiat Professional-varebilene Fiat Doblo, Talento og Ducato, fra 8 til 17 m3.
RSA står for Rutebileiernes standardiseringsaksjeselskap. Det er et gammelt rutebilselskap fra helt tilbake i 1936. RSA nasjonalt driver med import av biler fra en avdeling i Drammen, har 11 selveide butikker i hele landet, og selger i tillegg via omtrent 120 eksterne forhandlere.
— Styrken vår er seriøsiteten og den lange erfaringer vår, men også at vi har alt i ett i forhold til salg, service, lån og forsikring. Vi tilbyr også leasingavtaler, slik at man får et problemfritt bilhold, forteller Funderud.