Annonsørinnhold

Aina Stenersen, Frp Oslos førstekandidat til bystyret i 2019-valget.

Veiprising – grådige formynderes drøm og bilfolkets mareritt!

Oslo FrP er svært skeptisk til konseptet med veiprising, spesielt siden det er Ap som ivrer for det. -- Ap har ingen god historikk på bilavgifter, for å si det forsiktig.

Publisert

Det er nå klart at Arbeiderpartiet ønsker å utrede veiprising i Norge og gjennom det muligens fjerne bomringene. Kort fortalt går veiprising ut på at bilene blir utstyrt med en GPS sporingsenhet, som registrer hvor man kjører, og utkjørt distanse. På dette grunnlag betaler bilistene en avgift.

— Oslo FrP er svært skeptisk til dette. Ap har ingen god historikk på bilavgifter, for å si det forsiktig. Om veiprising blir en realitet, er vi sikre på at Ap vil se det som en gylden mulighet til å melke bilistene for enda mer penger. Ap vil fjerne bommene og heller installere et taksameter i hver eneste bil i landet, der de selv bestemmer kilometerprisen. Det blir fort som en gullkran politikerne kan skru på, hver gang budsjettene skal salderes, sier Oslo FrPs 1. kandidat Aina Stenersen.

— Om Ap virkelig mener at bompenger er en dårlig og usosial måte å finansiere veibygging på, så kan de heller støtte oss i Stortinget når vi foreslår å kutte i bompenger, men det gjør de ikke, understreker Stenersen.

Frykter at distriktene må betale for byenes kollektivsatsning

FrP mener også at veiprising vil kunne slå uheldig ut for distriktene. Veiprising vil bety at mange mennesker som bor i utenfor byene vil måtte betale selv om de sjelden kjører på nye veiprosjekter som har bommer.

— Folk i distriktene blir med dette i verste fall nødt til å betale for kostbare kollektivprosjekter i byene, påpeker Stenersen.

Samtidig er det all grunn til å være betenkt over personvernet rundt veiprising, mener hun.

— Dette systemet er som skapt for et overvåkingssamfunn. Vi tror at de fleste ønsker at bilen deres ikke skal kunne spores helt nøyaktig. Med GPS vil overvåker vite hvor bilen befinner seg til enhver tid, hvilken hastighet den holder, og hvor langt man kjører. Systemet inviterer til misbruk. Dette handler ikke bare om avgifter, men også viktige prinsipielle personvernhensyn.

— Derfor sier Oslo FrP et klart nei til både bompenger og veiprising, avslutter partiets 1. kandidat.

Powered by Labrador CMS