Annonsørinnhold

På Oslo Street Food møter du folk ved langbordet, til mat og øl fra hele verden. Foto: Thor Langfeldt
På Oslo Street Food møter du folk ved langbordet, til mat og øl fra hele verden. Foto: Thor Langfeldt

På Oslo Street Food møter du folk ved langbordet, til mat og øl fra hele verden

Til tross for over 550 sitteplasser var det kø ut døra på åpningen av Oslo Street Food i februar, en kø av sultne Oslofolk og nysgjerrige ministere med livvakter. – Vi har fått til noe nytt som Oslo trengte.

Publisert

Dette er Oslos mest sosiale møtested. Vegg i vegg med Rockefeller Scene og Tilt og et stenkast fra Youngstorget, finner du nå 16 spisesteder, tre barer, kaffe- og iskrembar og mer enn 550 sitteplasser under samme tak. På menyen står street food fra alle verdens hjørner.

Herlig gresk mat, byens beste veganske måltid, taco på den ordentlige måten, eller bare noe godt å drikke, alt dette og mye mer er plutselig tilgjengelig på ett sted med masse matboder og langbord midt i sentrum, i et nedlagt svømmebasseng.

I denne videoen ser du litt av stemningen på Oslo Street Food en kveld i desember:

— Vi føler at vi har løftet både bygget og nabolaget — og hele byen hvis jeg skal være ærlig. Vi har tettet et hull. Oslo manglet et veldig tilgjengelig, kjapt og effektivt sted med god stemning og mat fra hele verden. Det er mange «hot buttons» som trigger folk flest og som gjør at de har lyst til å komme hit, forteller Wilhelm Larsen.

Larsen er styreleder, medeier og en av tre gründere bak Oslo Street Food, som har forskanset seg i hovedlokalet i det historiske Torggata Bad-bygget på Arbeidersamfunnets plass.

Oslo Street Food-gründere Wilhelm Larsen (t.v.) og Christian Grosvold.
Oslo Street Food-gründere Wilhelm Larsen (t.v.) og Christian Grosvold.

Menneskehorder og ministre med livvakter

På Oslo Street Food møter Oslo-øst Oslo-vest og det globale øst det globale vest. Venner, familie og ukjente møtes og deler street food. Og det slår an.

Mathallen har løftet sentrum, og gitt byen noe genuint nytt som det virker som om folk har savnet. Det tar for eksempel to minutter fra dørene åpner for første gang den hektiske dagen i februar, til det er fullt inne på Oslo Street Food. Åpningshelga er 9500 mennesker innom.

— Vi var jo litt travle på åpningen, med så mye folk, forteller Larsen. — På toppen av det hele er det plutselig livvakter og politi på huset, og vi tror at vi har blitt tatt på sengen av næringstilsynet. Men så viser det seg at det er noen ministre som har tatt turen, husker Larsen.

Foto: Thor Langfeldt
Foto: Thor Langfeldt

Samme målgruppe som en dagligvarebutikk

Den eneste klare målgruppen Oslo Street Food har er unge voksne fra 23 til 35 år på «Klubb Torggata» i helgene. På få minutter forvandles nemlig Oslo Street Food fra et matmarked til en nattklubb hver fredag og lørdag, og den klubben har blitt uhyre populær på kort tid.

Utover det tiltrekker de seg alle slags folk. Mødre i mammaperm og fedre i pappaperm med spebarn, ungdommer, pensjonister, folk på bedriftslunsj, familietur, pensjonistlaget, fotballaget, unge og gamle venner og venninner, barn med sukkertrang etter skolen som marsjerer rett til vaffelboden Monky’s Bubble Waffle.

— Dette er jo et veldig tilgjengelig sted med tanke på beliggenhet, plass og profil. Hit kan du komme fra jobb i dress eller hjemmefra i hettegenser. Alle trives ved langbordene, de gir en spesiell dynamikk som andre spisesteder ikke har. Poenget er at vi har samme målgruppe som en dagligvarebutikk: Alle er kundene våre. Det eneste kravet er at du er sulten, sier Larsen.

Foto: Thor Langfeldt
Foto: Thor Langfeldt

— Det mest sosiale møtestedet i Oslo

Oslo Street Food har hatt en suksess hinsides de flestes forventing. Det vil si, bortsett fra forventningene til gründerne selv.

— Vi hadde jo veldig hårete målsetninger. Hovedmålsetningen var å skape en turistattraksjon, et kulturelt møtepunkt i Oslo, og et sosialt møtested som byen ikke hadde fra før. Vi ønsker å være det mest sosiale møtestedet i Oslo. Besøkstallene er en indikasjon på at vi kanskje har fått til dette, og det er vi glade for. Vi har fått til noe helt nytt som Oslo ikke hadde fra før og som vi føler at byen trengte, sier Larsen.

— Vi hadde noen veldig ambisiøse økonomiske mål, og de målene ser vi også ut til å ha nådd. Jeg kjenner ikke til noen andre enkeltstående serveringssteder i Oslo som har hatt en høyere omsetning enn matmarkedet Oslo Street Food, legger han til.

Foto: Thor Langfeldt
Foto: Thor Langfeldt

Naboene roser Oslo Street Food-effekten

Torggata Bad, designet av arkitektene Morgenstierne & Eide, åpnet dørene i 1925, og stengte den ordinære bassengdriften i 1981. Her kan du i dag finne på det meste, bortsett fra å ta deg et bad.

Andre aktører i Torggata Bad, etablerte og populære attraksjoner i seg selv, merker at nabolaget har fått et stort løft i det siste. Torggata har blitt populær gågate, og mange nye tilbud har åpnet langs gata og frem til de nye stedene rundt Youngstorget. Nabolaget har blitt en dynamisk og livlig smeltedigel, med ulike kulturer og plass til alle.

Etter at Oslo Street Food åpnet, har det tatt helt av på Arbeidersamfunnets plass.

Foto: Thor Langfeldt
Foto: Thor Langfeldt

— Det som har skjedd her og i hele nærområdet er positivt for alle. Vi merker at det kommer masse folk til bygget, mens Torggata og Youngstorget har blitt veldig trafikkert både på dagtid og nattestid, sier for eksempel assisterende leder Finn Strømstad i legendariske Oslo Bar & Bowling, som har holdt til i kjelleren på Torggata Bad i flere tiår og nettopp ble pusset opp.

— En ting er det at Oslo Street Food trekker mye folk, men også at de trekker mye folk som kanskje ikke går ut så ofte ellers. Vi tror at det har en positiv effekt på oss og alle i nabolaget, både på kort og lang sikt, sier Bjørn Inge Larsen, daglig leder og medeier på Tilt, den populære spillbaren med pinball og shuffleboard rundt hjørnet, også i Torggata Bad.

Foto: Thor Langfeldt
Foto: Thor Langfeldt

— En ære

Wilhelm Larsen har selv hørt rykter om at flere av serveringsstedene rundt Youngstorget hadde omsetningsrekord i seks-åtte uker på rad fordi folk ikke fikk plass på Oslo Street Food. Samtidig er han veldig fornøyd med hvordan naboene på huset styrker hverandre.

— Det er fantastisk at leietakerne på bygget utfyller hverandre så godt. Mange kan gå på Tilt før eller etter de har spist på Oslo Street Food, eller dra innom Oslo Bowling før eller etter for å spille og kose seg, sier han.

— Hele bygget har blitt en aktivitetsdestinasjon og et av de mest sosiale byggene i Oslo, vil jeg tørre å påstå. Det skjenkes nesten like mye øl på dette bygget som det gjøres på hele Karl Johan til sammen. Vi er veldig glade for det og det er en ære faktisk, for Torggata Bad er et praktbygg med en veldig fin fasade og mye historie. At vi får lov til å prege fasaden setter vi veldig stor pris på, sier Larsen.

Foto: Thor Langfeldt
Foto: Thor Langfeldt

— Den positive energien utstråler

— Fordi det er en såpass ujålete stemning og noe veldig annerledes og uformelt sammenlignet med tradisjonelle restauranter her, med bevegelsen i hele lokalet som skapes med gjester, langbord og matboder overalt, er det klart at det blir en veldig god atmosfære og mange folk her, sier Larsen.

— Her er man en selvbetjent kunde som går rundt på oppdagelsesreise. Man blir ikke møtt av hovmester, vist bordet og meny. Den positive energien utstråler fra bodene, med et kjempestort utvalg av god og deilig mat fra hele verden.

Foto: Thor Langfeldt
Foto: Thor Langfeldt

Du finner Oslo Street Food opp hovedtrappa i Torggata Bad-bygget på Arbeidersamfunnets plass, adresse Torggata 16. Besøk nettsiden deres her. God fornøyelse!

Powered by Labrador CMS