Bydel Frogner informerer

– Våre dyktige medarbeidere tilrettelegger og fikser slik at de som trenger det mest får vaksine.
– Våre dyktige medarbeidere tilrettelegger og fikser slik at de som trenger det mest får vaksine.

En takk fra et vaksinesenter til alle som står på!

Vaksinesenteret i Bydel Frogner: «Det er et hedersmerke for et samfunn at det tar vare på dem med størst behov, og det er en ære å få være med å bidra til å gjøre tunge liv litt lettere».

Publisert

Bydelens mange ansatte står på sent og tidlig og tar sitt ansvar for å hjelpe oss gjennom pandemien. Etter mange måneder med krevende dager, lar vi oss fortsatt imponere av deres entusiasme, innsatsvilje og pågangsmot.

Først ute var etablering av det humørfylte smittesporingsteamet. Etablering av vaksinesenteret ble neste trinn. Tidlig skjønte vi også at vaksinearbeidet best ville lykkes om vi opprettet et eget callsenter for logistikk og innkalling, i tillegg til selve vaksinesenteret, hvor vaksinen settes.

Alle er på samme lag

Til callsenteret ble det hyret inn flyverter og folk med erfaring fra salg eller eventbyrå. Vi krydret staben med en manusforfatter og andre som sto uten jobb. Fleksible turnusplaner ble lagt opp etter tilgjengelige vaksinedoser. Straks begynte ringerundene, og folk strømmet til vaksinesenteret.

Callsenteret og vaksinesenteret fant hverandre raskt med gjensidige og kontinuerlige oppdateringer. Alle var en del av det samme laget. Pandemien skulle bekjempes.

En kamp mot klokka

Innbyggerne som blir ringt opp og kommer til vaksinesenteret er strålende fornøyde. Likevel hender det at noen ikke dukker opp. Det blir en kamp mot klokka. Opptrukne vaksiner må jo settes. Callsenteret kommer da med sin venteliste og ringer opp folk som kan komme til vaksinering på kort varsel, folk som er i riktig aldersgruppe og bor i nærheten. Ikke én dose vaksine skal gå til spille.

Ikke alle svarer når callsenteret ringer, noen vil tenke på om de ønsker vaksinen, noen vil snakke med fastlegen først. Det betyr at det i snitt må ringes 1,5 personer før vaksinetimen er bekreftet. Men de ansatte lærer fort.

Rekorden for hvor mange en ansatt har booket på en vanlig arbeidsdag er 100 personer, satt av Jonas, som har erfaring fra salg. Han kan teknikken som gjør at man bruker svært kort tid på hver samtale. Høflig og kjapp.

Mange har spørsmål

Selvbetjeningsløsninger, som gjør at folk selv kan bestille time for vaksinering, er på vei inn. Dette vil fungere godt for store deler av befolkningen. Våre erfaringer tilsier at rundt en av tre har spørsmål eller behov for tilrettelegging som vanskelig kan fikses i et skjema. Callsenteret blir viktig fortsatt.

Ikke alle klarer å komme seg til vaksinesenteret. Raskt ble det etablert et opplegg for hjemmevaksinering.

«I dag har vi til og med vært oppe med en vaksinedose til Diakonhjemmet fordi en av våre prioriterte innbyggere ble lagt inn, og legen ville hun skulle være vaksinert før de satte i gang med videre behandling», forteller Dragana, en av de ansvarlige sykepleierne.

Folk har viktige spørsmål

Mange spørsmål dukker opp underveis. Det kan være sykehusinnleggelser, soning i fengsel, viktig reiseaktivitet og andre gjøremål som krever at intervallet mellom dose 1 og dose 2 må endres. Noen ganger må vi hente inn tolk. Ellers får vi daglig henvendelser som:

• Om jeg er i en prioriteringsgruppe når det gjelder vaksine

• Når jeg vil bli vaksinert (naboen min er, han er yngre enn meg og vaksinert etc)

• Om sykdommen min gjør meg prioritert innad i aldersgruppen

• Om jeg finnes i systemet, siden jeg har flyttet

• Jeg har angst for korona og trenger vaksinen fort

• Lurer på kriteriene for vaksinering

• Oppholder seg i utlandet og lurer på hva de skal gjøre for å få vaksine i Norge

• Ektefellen min er syk og vaksinert, kan jeg bli vaksinert

Noen krever å komme først

I tillegg møter vi jo personer som ønsker å bli prioritert fordi de føler seg mer viktige enn andre og som krever vaksinering utenfor systemet. Callsenteret er gode på å svare både høflig og avvisende. I vaksineprosjektet må retningslinjene følges, og alle stiller likt. Heldigvis er de aller fleste forståelsesfulle og har tillit til prioriteringsrekkefølgen for vaksinering.

Bydelen har også ansvaret for å vaksinere ansatte på bydelens mange ambassader, et tidkrevende prosjekt. Men her har vi Øystein, som har bakgrunn fra eventbransjen. Han styrer prosjektet på en strålende måte, språkmektig og serviceinnstilt som han er. Han er nesten som en ambassadør selv!

Noen suksessfaktorer:

• Nok folk på callingsenteret gjør at man alltid får tak i innbyggere til vaksinasjon.

• En e-postadresse der folk kan spørre om det de lurer på svares ut kontinuerlig.

• Et svært godt samarbeid med fastlegene.

Noen er fortvilte

Det blir mange samtaler med fortvilte mennesker – det kan være en fortvilelse over den generelle koronasituasjonen eller over at de er syke og ekstra redde. Noen er engstelige for at ingen vet om dem og deres helsesituasjon, og noen er redde for at de er utelatt i prioriteringssystemet og selv må kjempe gjennom en prioritering.

Noen har hatt tøffe tak i helsevesenet tidligere. Det blir å ta en prat med alt fra folk som er i livets siste fase og som ønsker vaksine for å få den siste påsken sammen med barnebarna, folk som venter på hjertetransplantasjon og trenger vaksine før denne og foreldre med barn på hospice som trenger vaksine for å få vært der sammen den siste tida.

Det er en ære

Våre dyktige medarbeidere tilrettelegger og fikser slik at de som trenger det mest får vaksine. Det er et hedersmerke for et samfunn at det tar vare på dem med størst behov, og det er en ære å få være med å bidra til å gjøre tunge liv litt lettere.

Trine på callsenteret beskriver det så fint når hun sier: «Jeg har lært masse i denne prosessen. Jeg har lært at hver dag skal nytes, at de små tingene egentlig er det som er viktig, at det er godt å snakke om det som tynger med noen i telefonen og at det er fint å være med å dele en byrde for noen som syns livet veier litt mye akkurat nå».

Eller som en eldre dame som kom til vaksinasjonen sa: «Når samfunnet åpner igjen, skal jeg sette meg på en kafé og nyte et stykke Napoleonskake, ta en kopp kaffe og feire at både våren og livet er på vei tilbake».

Powered by Labrador CMS