Bydel St. Hanshaugen informerer

— Man må henge med hele tiden, mener Liv Ohnstad (74). Her på digitalkurset på St. Hanshaugen seniorsenter.

Liv (74) dro på digitalkurs for seniorer: — Man må bare henge med, hele tiden

— Sjelen til internett er at det aldri slutter å utvikle seg, sier Liv Ohnstad (74) som deltok på digitalkurs på St. Hanshaugen seniorsenter.

Digitalkurset i regi av Bydel St. Hanshaugen tok opp flere viktige temaer, som BankID, Ruter-appen, tilbudene hos Seniornett og seniorsenteret, fremtidsfullmakt og disponent, og andre viktige temaer.

Dette er BankID

  • BankID er ditt digitale jeg. En personlig og enkel elektronisk legitimasjon for sikker identifisering.
  • Med BankID blir identiteten din bekreftet digitalt når du gjennomfører kjøp eller andre tjenester på nett.
  • BankID bruker du blant annet til å logge inn i alle norske banker, nesten alle offentlige nettsider (NAV, Altinn, helsenorge.no, skatteetaten.no), i tillegg til kommuner og fylkeskommuner, når du betaler i mange nettbutikker, og blant annet en rekke andre tjenester der du må dokumentere at du er deg - fra å sjekke dine resepter til signering av lånedokumenter.
  • BankID finnes som kodebrikke, på mobilen din som «BankID på mobil» (via SIM-kort), i tillegg til i BankID-mobilappen.
  • BankID-passord og kodebrikke må aldri deles med andre. Hvis du får en SMS eller e-post som sier at du må "sikre din BankID" eller noe deromkring, slett den! Dette er svindel. Du må aldri, selv ikke hvis det er "statsministeren" som er avsender av meldingen, oppgi koder og passord til BankID.

Helseveiviseren, på Oslo kommunes hjemmesider, ble også grundig presentert. Dette er et nettsted hvor seniorer får hjelp til å finne tilbud om blant annet sosiale aktiviteter, helsehjelp, trening og dataopplæring, med mer.

I tillegg ble det informert om nettsiden med smått og stort som skjer i Bydel St. Hanshaugen i nettavisen VårtOslo.

— Jeg tenkte at det alltid er et eller annet jeg ikke vet. Nettet blir jo aldri «ferdig». Sjelen til internett er at det aldri slutter å utvikle seg. Derfor må man bare henge med, hele tiden, påpeker kursdeltaker Liv Ohnstad (74).

Liv fant flere interessante temaer i programmet til digitalkurset på St. Hanshaugen seniorsenter.

Liv (74): — Jeg har fått litt selvtillit

Kurset ble gjennomført på St. Hanshaugen seniorsenter i Lovisenberggata 11. mai, og det var åpent for alle i hele byen.

Hovedmålgruppen var seniorer, men alle som ville lære mer kunne delta. Et nytt kurs skal etter planen arrangeres til høsten.

— Vi sitter og googler, går på Eplehuset for å stille spørsmål, og så går de som jobber der på bakrommet for å google selv! Så da har jeg fått litt selvtillit, som gjør at jeg prøver å finne ut av ting selv, sier Liv Ohnstad, som bor i Jessenløkken sameie på Fagerborg.

— Jeg tror mange eldre bare gir opp. Jeg ga nesten opp selv, men jeg er så sta, smiler hun.

Her ser vi Tone Haraldsen (53) fra foreningen Bo hjemme lenge snakke med de oppmøtte på digitalkurset

Digital-tips

  • Noen viktige nett- og app-baserte tilbud er BankID, Ruter-appen, Seniornett og Helseveiviseren.
  • Installerer du Ruter-appen på telefonen din, kan du kjøpe billett og søke i rutetabeller som oppdateres forløpende med faktiske ankomsttider.
  • Heldigital betaling av regninger via e-faktura er både veldig enkelt (spesielt med avtalegiro) og som regel gratis, til forskjell fra betaling av papirfakturaer eller fysisk levering av brevgiro. Trenger du hjelp kan du få en disponent til å sette opp e-faktura og avtalegiro for deg.
  • Disponent: Tenk igjennom hvem som eventuelt kan være en disponent på din konto hvis du ikke mestrer bankID, heller enn å låne ut din BankID (som du aldri skal gjøre) slik at de kan logge inn i nettbanken. For å blant annet betale regninger, legge inn e-faktura og avtalegiro, eller overføre penger for å gjøre innkjøp. Det bør være noen du stoler på, som et barn, barnebarn, eller en eller to gode venner.

— Går litt i glemmeboken

Bydel St. Hanshaugen har fått midler av kommunen for å gjennomføre tiltak som bidrar til økt digital mestring og kompetanse hos spesielt seniorer. Digitalkurset er ett av disse tiltakene.

— Det er så viktig å ha fokus på det. Det blir flere og flere eldre, samtidig som samfunnet digitaliseres, sier Tone Haraldsen (53).

Haraldsen er en konsulent som driver foreningen Bo Hjemme Lenge, og hun er sentral bidragsyter når Bydel St. Hanshaugen arrangerer digital dag.

— Når man blir eldre sitter man gjerne mindre med det digitale, spesielt når man slutter å jobbe. Det er den store utfordringen, at man kanskje ikke sitter med det digitale hver dag, og det går litt i glemmeboken, sier hun.

Det digitaliserte samfunnet

Helse Norge, Digipost, Skatteetaten, bank og forsikring er bare noen av områdene hvor det meste foregår digitalt i dag. – Hele samfunnet vårt er så digitalisert at det da blir vanskelig å bare levere en skattemelding, poengterer Haraldsen.

— Du har kanskje blitt vant til at Ruter har to ulike apper, en for billetter og en med rutetabellene, og så er de plutselig slått sammen. Plutselig er det BankID på mobil og til og med i app som gjelder. Den stadige utviklingen fra leverandørene er ikke alltid så enkel for den eldre generasjonen.

— Det kan bli vanskeligere og vanskeligere å holde tritt, og mange er redde for å trykke feil. Det er en usikkerhet som gjør at man ikke tør. Man lar det ligge, og så kan man havne i digitalt utenforskap, sier Haraldsen.

Tone Haraldsen i foreningen Bo Hjemme Lenge (t.h.) og Ann-Cathrin Nilsen, teamleder for lavterskeltilbud hos eldre i Bydel St. Hanshaugen.

— Og man trenger ikke være 60 pluss eller 70 pluss, for digitalt utenforskap har ingen aldersgrense. Derfor har også NAV gått ut og informert om dette kurset til sine klienter. Innholdet er relevant i de fleste sfærer av livet, påpeker hun.

Internettkafé og vafler

En annen viktig del av digitalkurset var å synliggjøre hva Bydel St. Hanshaugen faktisk har av tilbud med lav terskel.

For eksempel St. Hanshaugen frivilligsentral, hvor man kan få hjelp og selv bidra som frivillig, få fri rettshjelp, og bruke mobilappen Nyby til å be om hjelp fra godkjente frivillige ressurspersoner.

Selve St. Hanshaugen seniorsenter er selvfølgelig også et viktig tilbud i bydelen. Her finner man blant annet en egen liten internettkafé, og et smakfullt og rimelig mattilbud i en hyggelig kantine, i tillegg til flere aktiviteter og tjenester.

I pausen fant Liv Ohnstad seg noe sunt og godt å spise i kantinen på St. Hanshaugen seniorsenter.

I kurspausen kunne man benytte seg av seniorsenteret for å kjøpe seg lunsj, kaffe eller annet som fristet denne dagen (ikke minst vafler og kaker!).

Deltagerne kunne også snakke med de som sto på stasjoner der for å få mer hjelp, eller for å avtale tid for hjelp til ulike ting.

— Absolutt verdt å delta

Liv Ohnstad er glad for at hun tok turen til eldresenteret.

— Jeg har lenge tenkt at eldresenter bare er kjedelig, men en dag nylig bestemte jeg meg for å ta en tur innom, og da fikk jeg faktisk hjelp med å sende en søknad digitalt. Da tok jeg en nærmere titt og fant dette datakurset, forteller hun.

— Datteren min sa at «dette har vel ikke du så veldig bruk for», altså at jeg kanskje ikke var den som trengte det mest, men jeg synes det har vært nyttig. For eksempel informasjonen om BankID, fremtidsfullmakt og disposisjonsrett var interessant.

— Det var absolutt verdt å delta, og jeg anbefaler leserne å delta når muligheten byr seg igjen til høsten. Det er ingen som kan alt, og hvis man ikke følger med hele veien vil man rett og slett ramle av, avslutter Liv Ohnstad.

Vil du delta på ny digital dag, antagelig i september eller oktober? Send gjerne en e-post til Ann-Cathrin Nilsen, teamleder for lavterskeltilbud for eldre i Bydel St. Hanshaugen, så mottar du invitasjon så snart den er klar: ann-cathrin.nilsen@bsh.oslo.kommune.no

Powered by Labrador CMS