Bydel St. Hanshaugen informerer
Liv (74) dro på digitalkurs for seniorer: — Man må bare henge med, hele tiden
— Sjelen til internett er at det aldri slutter å utvikle seg, sier Liv Ohnstad (74) som deltok på digitalkurs på St. Hanshaugen seniorsenter.
Digitalkurset i regi av Bydel St. Hanshaugen tok opp flere viktige temaer, som BankID, Ruter-appen, tilbudene hos Seniornett og seniorsenteret, fremtidsfullmakt og disponent, og andre viktige temaer.
Helseveiviseren, på Oslo kommunes hjemmesider, ble også grundig presentert. Dette er et nettsted hvor seniorer får hjelp til å finne tilbud om blant annet sosiale aktiviteter, helsehjelp, trening og dataopplæring, med mer.
I tillegg ble det informert om nettsiden med smått og stort som skjer i Bydel St. Hanshaugen i nettavisen VårtOslo.
— Jeg tenkte at det alltid er et eller annet jeg ikke vet. Nettet blir jo aldri «ferdig». Sjelen til internett er at det aldri slutter å utvikle seg. Derfor må man bare henge med, hele tiden, påpeker kursdeltaker Liv Ohnstad (74).
Liv (74): — Jeg har fått litt selvtillit
Kurset ble gjennomført på St. Hanshaugen seniorsenter i Lovisenberggata 11. mai, og det var åpent for alle i hele byen.
Hovedmålgruppen var seniorer, men alle som ville lære mer kunne delta. Et nytt kurs skal etter planen arrangeres til høsten.
— Vi sitter og googler, går på Eplehuset for å stille spørsmål, og så går de som jobber der på bakrommet for å google selv! Så da har jeg fått litt selvtillit, som gjør at jeg prøver å finne ut av ting selv, sier Liv Ohnstad, som bor i Jessenløkken sameie på Fagerborg.
— Jeg tror mange eldre bare gir opp. Jeg ga nesten opp selv, men jeg er så sta, smiler hun.
— Går litt i glemmeboken
Bydel St. Hanshaugen har fått midler av kommunen for å gjennomføre tiltak som bidrar til økt digital mestring og kompetanse hos spesielt seniorer. Digitalkurset er ett av disse tiltakene.
— Det er så viktig å ha fokus på det. Det blir flere og flere eldre, samtidig som samfunnet digitaliseres, sier Tone Haraldsen (53).
Haraldsen er en konsulent som driver foreningen Bo Hjemme Lenge, og hun er sentral bidragsyter når Bydel St. Hanshaugen arrangerer digital dag.
— Når man blir eldre sitter man gjerne mindre med det digitale, spesielt når man slutter å jobbe. Det er den store utfordringen, at man kanskje ikke sitter med det digitale hver dag, og det går litt i glemmeboken, sier hun.
Det digitaliserte samfunnet
Helse Norge, Digipost, Skatteetaten, bank og forsikring er bare noen av områdene hvor det meste foregår digitalt i dag. – Hele samfunnet vårt er så digitalisert at det da blir vanskelig å bare levere en skattemelding, poengterer Haraldsen.
— Du har kanskje blitt vant til at Ruter har to ulike apper, en for billetter og en med rutetabellene, og så er de plutselig slått sammen. Plutselig er det BankID på mobil og til og med i app som gjelder. Den stadige utviklingen fra leverandørene er ikke alltid så enkel for den eldre generasjonen.
— Det kan bli vanskeligere og vanskeligere å holde tritt, og mange er redde for å trykke feil. Det er en usikkerhet som gjør at man ikke tør. Man lar det ligge, og så kan man havne i digitalt utenforskap, sier Haraldsen.
— Og man trenger ikke være 60 pluss eller 70 pluss, for digitalt utenforskap har ingen aldersgrense. Derfor har også NAV gått ut og informert om dette kurset til sine klienter. Innholdet er relevant i de fleste sfærer av livet, påpeker hun.
Internettkafé og vafler
En annen viktig del av digitalkurset var å synliggjøre hva Bydel St. Hanshaugen faktisk har av tilbud med lav terskel.
For eksempel St. Hanshaugen frivilligsentral, hvor man kan få hjelp og selv bidra som frivillig, få fri rettshjelp, og bruke mobilappen Nyby til å be om hjelp fra godkjente frivillige ressurspersoner.
Selve St. Hanshaugen seniorsenter er selvfølgelig også et viktig tilbud i bydelen. Her finner man blant annet en egen liten internettkafé, og et smakfullt og rimelig mattilbud i en hyggelig kantine, i tillegg til flere aktiviteter og tjenester.
I kurspausen kunne man benytte seg av seniorsenteret for å kjøpe seg lunsj, kaffe eller annet som fristet denne dagen (ikke minst vafler og kaker!).
Deltagerne kunne også snakke med de som sto på stasjoner der for å få mer hjelp, eller for å avtale tid for hjelp til ulike ting.
— Absolutt verdt å delta
Liv Ohnstad er glad for at hun tok turen til eldresenteret.
— Jeg har lenge tenkt at eldresenter bare er kjedelig, men en dag nylig bestemte jeg meg for å ta en tur innom, og da fikk jeg faktisk hjelp med å sende en søknad digitalt. Da tok jeg en nærmere titt og fant dette datakurset, forteller hun.
— Datteren min sa at «dette har vel ikke du så veldig bruk for», altså at jeg kanskje ikke var den som trengte det mest, men jeg synes det har vært nyttig. For eksempel informasjonen om BankID, fremtidsfullmakt og disposisjonsrett var interessant.
— Det var absolutt verdt å delta, og jeg anbefaler leserne å delta når muligheten byr seg igjen til høsten. Det er ingen som kan alt, og hvis man ikke følger med hele veien vil man rett og slett ramle av, avslutter Liv Ohnstad.
Vil du delta på ny digital dag, antagelig i september eller oktober? Send gjerne en e-post til Ann-Cathrin Nilsen, teamleder for lavterskeltilbud for eldre i Bydel St. Hanshaugen, så mottar du invitasjon så snart den er klar: ann-cathrin.nilsen@bsh.oslo.kommune.no