Annonse
Redd Ullevål sykehus! Bli med i folkeaksjonen — det er nå det teller
Kampen for å redde Ullevål sykehus og et forsvarlig helsetilbud til deg og meg har vind i seilene, men nå trengs alle hender på dekk.
Kampen om Ullevål sykehus handler om hele fremtidsmodellen for sykehustilbudet i Oslo.
Risikerer din og min helse
Foreningen Redd Ullevål sykehus mener at regjeringens planer vil gå utover pasientsikkerheten, og utover de allerede pressede ansatte på sykehuset.
Planene vil svekke kapasitet, beredskap og framtidig handlingsrom.
Ullevål har tomteareal, akuttmiljøer og beredskapsfunksjoner som ikke bør bygges ned eller selges ut.
– Det handler i praksis om helsetilbudet til deg og meg. Nå er vi veldig bekymret for det helsetilbudet, sier Lene Haug, leder i Redd Ullevål sykehus.
Regjeringen vil legge ned Ullevål sykehus og selge tomten. For å få til det må de splitte opp sykehuset mellom nybygg på Aker og Rikshospitalet.
Selv om dette er store og kostbare løsninger, er nybyggene likevel ikke store nok til at det blir plass til alle tilbudene på Ullevål sykehus.
Redd Ullevål sykehus kjemper for at Ullevål sykehus skal beholdes og viderutvikles som stort akuttsykehus og beredskapssykehus.
Du kan bidra nå
Vi trenger din hjelp for å stoppe planene om å splitte sykehustjenestene på Ullevål — du kan gi støtte og bli medlem i folkeaksjonen nå.
Det hjelper! Vi møter politikere, vi sender brev, lager faglige rapporter, sprer informasjon og arrangerer debatter, møter, markeringer og demonstrasjoner.
Alle som jobber i Redd Ullevål sykehus er engasjert på frivillig basis. Vi bruker alle penger vi får inn fra medlemmer og andre bidragsytere direkte på saken.
Vipps-nummer for bidrag til Redd Ullevål sykehus og for medlemskontingent: 526300
Merk: Om innbetalingen gjelder medlemskontingent, merk innbetalingen med din epost eller medlemsnummer og teksten "MK".
Bryter loven
Redd Ullevål sykehus tok ut stevning mot staten tilbake i mars 2023 for å få kjent de statlige reguleringsplanene for områdene på Gaustad og Aker ugyldige.
Vi mener at planene bryter med EUs plandirektiv, blant annet fordi staten ikke har utredet noen alternativer før planene ble vedtatt.
Vi måtte slåss hele veien til høyesterett for i det hele tatt å få lov til å saksøke staten.
Etter nesten tre år med trenering fra statens side vant vi en stor seier i EFTA-domstolen i april i år, og i september regner vi med å vinne i Oslo tingrett.
Seier i EFTA-domstolen
I fjor ble saken sendt til EFTA-domstolen i Luxemburg som hånderer EØS-tvister.
– Vi har saksøkt staten fordi vi mener planene er ulovlige. I april fikk vi en dom i EFTA-domstolen der vi fikk 100 prosent støtte til vårt syn, sier leder i Redd Ullevål sykehus, Lene Haug.
EFTA-domstolen ga Redd Ullevål sykehus støtte i at planene for Aker og Gaustad må vurderes etter EUs plandirektiv, og at manglende vurdering av alternativer ikke uten videre kan bortforklares som en feil uten betydning.
Den endelige avgjørelsen ligger nå hos Oslo tingrett, men uttalelsen gir et sterkt juridisk utgangspunkt i kampen mot planene.
– EFTA-støtten er som å ha vunnet 10-0 på bortebane, men vi må spille en returkamp på hjemmebane i tingretten. Den regner vi med å vinne ganske lett. Og da håper vi at vi kan få stoppet det pågående arbeidet frem til saken er behandlet i Høyesterett. Klarer vi det tror jeg vi har vunnet hele saken, sier Haug.
Rettssaken i Oslo tingrett starter senest 8. september - kanskje før.
Denne juridiske kampen krever mange ressurser.
Hvis du vil bidra økonomisk i forbindelse med rettsaken, kan du betale til konto 2085.32.02275 og skrive at bidraget er ørekemerket rettsaken mot Staten.
Kampen mot nedbyggingen av Ullevål sykehus er en kamp som angår oss alle.
La oss sørge for at vi har et forsvarlig helsetilbud ved Ullevål sykehus også i fremtiden!
Les mer om denne saken: